Aké sú jednotlivé fázy prechodu?

2

Niektoré ženy môže prechod začať trápiť už okolo 35. roku života.

S klesajúcou hladinou estrogénu sa priamoúmerne znižuje reprodukčná fáza a nastupuje obdobie veľkej hormonálnej nestability. Prechod môže trvať aj desať rokov, príznaky sa prejaviť nemusia u každej ženy rovnako.

Ako sa prejavujú jednotlivé fázy, ktoré spolu vytvárajú etapu prechodu? O tom nám povie viac gynekologička MUDr. Lucia Ďurčeková .

Obdobie, kedy žena prechádza menopauzálnymi zmenami, zvykneme označovať rôznymi pojmami: menopauza, prechod alebo klimaktérium. Pojmy menopauza a klimaktérium sa zvyknu často zamieňať. Klimaktérium označuje celé obdobie prechodu, zatiaľ čo menopauza tvorí len jednu fázu tohto obdobia – poslednú menštruáciu.

Obdobie prechodu prichádza pozvoľne
Klimaktérium završujepohlavný cyklus ženy, ktorý súvisí so zmenou hladín hormónov v tele. Ženské vaječníky pomaly prestávajú produkovať progesterón a estrogén. Dôsledkom toho sa menštruácia predlžuje až sa napokon úplne zastaví. “Riziko koncepcie cyklu po 45. roku výrazne klesá, znižuje sa počet ovulačných cyklov a riziko otehotnenia je takmer nulové,” približuje tematiku doktorka MUDr. Lucia Ďurčeková.

Príznaky prechodu sa prejavujú postupne, nakoľko činnosť vaječníkov prestáva fungovať pomaly. Prechod má preto viacero fáz a u každej ženy nastupuje a prebieha individuálne. Podľa slov Lucie Ďurčekovej prechádza 15 % žien klimaktériom takmer bez problémov alebo len s minimálnymi ťažkosťami. Príznaky sa prejavujú aj v závislosti od životného štýlu, prekonaných chronických ochorení, psychiky a podobne.

Klimaktérium trvá aj 10 rokov a má viacero fáz
Menopauza síce nastáva u žien individuálne. Najčastejšie prichádza v období od 45. do 55. roku života. Môže však nastúpiť aj oveľa skôr alebo naopak, omnoho neskôr. Celé obdobie klimaktéria trvá približne 10 rokov a delí sa na tieto fázy:

Premenopauza
Premenopauza sa začína pred poslednou menštruáciou. Najčastejším prejavom je, že menštruačný cyklus je nepravidelný alebo zosilnie krvácanie. Ženu môžu trápiť aj prvé počiatočné nepriaznivé príznaky ako bolesť hlavy či mierna nespavosť. Počas premenopauzy je žena ešte stále plodná a môže otehotnieť.

Obdobie premenopauzy trvá cca 5 rokov, u niektorých žien sa môže prejaviť aj od 35. roku života. Ak nastane menopauza pred 40-kou, hovoríme o predčasnej menopauze. Môže sa objaviť prirodzene, bez konkrétnej príčiny alebo následkom určitých chirurgických zákrokov, liekov či zdravotných problémov. Žena sa môže stretnúť s predčasnou menopauzou, ak sa už v rodine vyskytla a zároveň dodáva, že fajčiarky sa môžu dostať do menopauzy až o 2 roky skôr, ako nefajčiarky. 

Perimenopauza
Pri ďalšom období, teda perimenopauze dochádza k intenzívnejšiemu klesaniu hladiny hormónov: „Menštruácia stráca pravidelný rytmus, predlžuje sa, slabne a v horšom prípade sa zosilňuje a predlžuje krvácanie, ktoré môže prejsť do tzv. dysfunkčného krvácania. To sa nemusí vždy zvládnuť medikamentózne, potom je nutná kyretáž dutiny maternice,” upozorňuje na nebezpečenstvá gynekologička.

V tomto období sa u žien objavujú aj iné príznaky, ako nočné potenia, návaly horúčav, zmeny nálad, znížené libido.

Menopauza
Menopauzou sa označuje posledný menštruačný cyklus. Od predchádzajúcich fáz prechodu sa odlišuje tým, že ide o kratšie obdobie. Avšak príznaky sa prejavujú už naplno. V období menopauzy pokožka stráca vodu, objavujú sa vrásky na tvári, oslabuje sa sliznica pošvy aj svalstvo malej panvy, prichádza k prírastku hmotnosti. Môže sa objaviť aj stresová inkontinencia.

Okrem toho sa zvyšuje aj riziko infarktu a osteoporózy. Práve preto je v tomto období potrebné dopriať telu všetky chýbajúce živiny, vďaka ktorým vieme menopauzu prežiť lepšie.

Postmenopauza
V tejto poslednej fáze prechodu dochádza k upokojeniu hormónov. Môže to však trvať dlhšie ako predchádzajúca fáza. O postmenopauze hovoríme ako o období, ktoré sa začalo rok po poslednej menštruácii.

Žena si privyká na život bez nej, čo síce mnohé považujú za benefit, ale vyššie spomenuté ťažkosti nemusia byť len záležitosťou roka či dvoch. Úbytok estrogénu so sebou môže priniesť aj zdravotné riziká: „Niekoľko rokov po menopauze sa ozvú tzv. „genitálne symptómy“. V dôsledku deficitu estrogénov sa zhoršuje suchosť pošvy, pálenie, bolestivosť pri pohlavnom styku, môže poklesnúť až neskôr začať vypadávať maternica, objavia sa ťažkosti s močením ústiace až do úniku moču, koža stráca svoju elasticitu, spomaľuje sa trávenie, 3-4 roky po menopauze začína prvý úbytok kostnej hmoty. Nezanedbateľný je aj pokles sexuálneho apetítu,“ upresňuje gynekologička.

Ak však žena sleduje svoj zdravotný stav a pravidelne dodáva telu potrebné živiny, zvyšuje svoje šance na komfort počas poslednej fázy klimaktéria.
Čítajte tiež: Menopauza – ako pri nej funguje ketodiéta?

Ako zdravo zvládnuť prechod?
Vyvážený jedálny lístok je počas prechodu kľúčovým faktorom k tomu, aby sa žena počas tohto obdobia cítila lepšie. Ak chce žena zvládnuť klimaktérium, mala by prijímať vápnik a vitamín D, ktoré slúžia ako prevencia pred osteoporózou. Môže siahnuť aj po výživových doplnkoch s obsahom peľového zrna a vitamínu E, ktoré zmierňujú nežiaduce prejavy ako klimakterický syndróm či nespavosť.

Napríklad Sérélys One je 100 % prírodný produkt obsahujúci extrakt peľového zrna. Peľové zrno je očistené, a teda alergičky sa nemusia obávať jeho užívania. Okrem toho Sérélys One, ktorý prichádza v jednotabletkovej verzii, obsahuje komplexy PureCytonin podporujúce menopauzálny komfort a vitamín E, antioxidant prispievajúci k ochrane buniek pred oxidačným stresom. Obsahuje mastné kyseliny, L-Tryptofán, ktoré zabraňujú návalom tepla, či nočnému poteniu. Obsiahnutie vitamínov B1 a B6 L-Tryptofán zabraňuje zmenám nálad a poruchám spánku. Peľové zrno obsiahnuté v prepárate Sérélys stojí hneď na 2. mieste v liečbe za hormonálnou substitučnou liečbou, ktorá je pri ťažkých príznakoch klimaktéria nevyhnutná.
Zdroj foto: http://www.pexels.com

www.pexels.com

Žena v prechode by mala taktiež dbať aj na udržanie si správnej hladiny cukru v krvi. Kvôli strave bohatej na rafinované cukry sa táto hladina rapídne zvýši, čo spôsobuje podráždenosť a únavu. Počas menopauzy by ženy nemali zabúdať na pravidelnú fyzickú aktivitu. Počas cvičenia sa totiž uvoľňujú endorfíny, teda hormóny šťastia. Tie pomáhajú predchádzať úzkostiam a depresiám, zlepšujú sebavedomie a vedú k lepšiemu spánku či zvyšujú odolnosť voči stresu. Ideálným cvičením je napríklad hormonálna jóga.
Čítajte tiež: Vyberte si šport, ktorý vás bude baviť

2 KOMENTÁRE

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.