Menu Zavrieť

Ako cez sviatky nepribrať a užiť si ich „ľahšie“ a do sýtosti

 Chystáte sa cez Vianoce leňošiť, pozerať rozprávky a pritom sa prejedať? Možno si aj plánujete ako sa pôjdete prejsť do lesa či do prírody. A možno mnohí aj pôjdu. Načerpajú nové sily, energiu, inšpiráciu a najmä vyvinú nejakú telesnú aktivitu na čerstvom vzduchu. Iní zase potom ako prídu vyčerpaní z návštevy, na ktorej sa nedalo odolať ďalšiemu zemiakovému šalátu, rezňom a sladkým dobrotám, unavení zasadnú k televízoru a pozrú si radšej (už koľkýkrát?) Popolušku, či inú typicky vianočnú rozprávku.

No lenže takéto bezbrehé prejedanie sa môže so sebou priniesť aj neblahé dôsledky. Nemusí to byť len bolesť žalúdka či tráviace problémy, ale aj žlčníkový záchvat z mastných jedál. Odolať lákadlám v podobe lahôdok nie je počas vianočných sviatkov jednoduché, no existuje niekoľko trikov, ako ich urobiť „ľahšie“ a teda aj stráviteľnejšie.

Vyberajte „ľahšie alternatívy“
Vždy, teda takmer vždy existuje ku kalorickým jedlám nejaký „lahší“ ekvivalent. V podobe nižšieho obsahu tukov, cukrov a energetickej hodnoty. Majonézu môžete úplne nahradiť bielym jogurtom alebo kyslou smotanou, ryba nemusí byť vyprážaná, ešte lepšie a najmä zdravšie chutí upečená. Chuť na sladké zaženiete ovocím a drobné maškrtenie orechmi (vyskúšajte, sú lepšie a najmä zdravšie ako napríklad chipsy).

 

 Pečte sladko, ale nízkokaloricky
No dobre, ale ako piecť, keď koláče sú priam až nutnou výbavou Vianoc? Nebojte sa, nikto vám medovníky, či medvedie labky neberie, skúste však biely cukor nahradiť nízkokalorickými, respektíve nekalorickými sladidlami. Vhodným variantom  sú napríklad glykozidy steviolu, extrahované z lístkov rastliny stévia, ktorá je 200 krát sladšia ako cukor.

 

Aj cez Vianoce sa snažte dodržiavať zlatú zásadu
K tomu, aby ste neskončili nebodaj v nemocnici so žlčníkovým záchvatom, alebo v lepšom prípade nenabehli hneď po sviatkoch na ďalšiu diétu (koľkú už?) platí všeobecne v stravovaní zlatá zásada. Vyváženosť medzi príjmom a výdajom energie. Jednoducho povedané, treba si dávať pozor na skonzumované množstvá a kombinácie jedál. Energetická rovnováha je rovnicou kalórií prijatých v jedlách a nápojoch a spálených bežnou a pohybovou aktivitou (čiže ležať a pozerať rozprávky a pritom jesť a maškrtiť je celé zle). Energetické nároky sa v rámci populácie líšia v závislosti od stavby tela, metabolizmu a životného štýlu.

Neprejedajte sa
Prejedanie sa nezodpovedá požiadavkám organizmu a predstavuje pre telo veľkú záťaž. „Pôžitok z jedla nerastie z jeho množstvom,“ hovorí MUDr. Peter Minárik, odborník na obezitu, výživu a zdravý životný štýl a druhým dychom dodáva, že by sme sa mali naučiť konzumovať dobré jedlo a kvalitné nápoje pomalšie a v menšom množstve.

Alkohol pite rozumne
A to neplatí len pre mäsité jedlá, vianočné sladkosti, či prílohy, ale v plnej miere aj pre alkoholické nápoje. 1 či 2 dc kvalitného vína si v pokojnej rodinnej atmosfére môžeme vychutnať. Ak však siahneme po litri nekvalitného vína riskujeme opitosť a tiež nepríjemné zdravotné problémy.

Hýbte sa
Pohyb! Mysleli ste si, že vynechám jeho pozitívne účinky? Ani náhodou. Pohybovou aktivitou  pomôžeme svojmu metabolizmu, ale aj mysli a zlepšíme si náladu. Telesná aktivita, najmä tá pravidelná, napomôže spracovaniu a využitiu cukrov, znižuje citlivosť na inzulín, a tým znižuje aj riziko prepuknutia cukrovky druhého typu.

Vhodné sú prechádzky po čerstvom vzduchu, fitness v prírode, zimné športové aktivity alebo klasické cvičenie doma alebo v posilňovni. Najideálnejšie sú také aktivity, pri ktorých sa zabavíte a uvoľníte.

Hydratujte
Nezabudnite, aj pri pohybových aktivitách je potrebné dodržiavať pitný režim a to v priebehu celého dňa. Musíte byť totiž primerane hydratovaní ešte predtým, ako začnete cvičiť. Množstvá a vhodnosť jednotlivých nápojov závisia od druhu intenzity aktivity, počasia a stavby tela, pričom platí, že čím intenzívnejší je pohyb, tým treba dávať viac tekutín.

Ak patríte k ľuďom, ktorí sú počas celého roka aktívni, krátkodobá nevyváženosť vám zrejme na váhe nepridá. Pozor by si počas Vianoc mali dávať najmä tí, ktorí si „doprajú pravidelne.“ Aby sme si počas Vianoc oddýchli  nie je potrebné prepočítavať kalórie, stačí si osvojiť niekoľko zásad, riadiť sa vlastnými pocitmi a svoje  telo. 

Niečo pre ženy – RECEPT NA KRÁSU

Vypustením večere bojujete proti starnutiu

Pravidelná zdravá strava je pre krásu a kondíciu dôležitá, ale občas si doprajte zmenu – ak dvakrát týždenne vypustíte večeru, bojujete proti starnutiu zvnútra. Tento omladzujúci efekt je spôsobený zníženou hladinou cukru v krvi (glykémia) a prítomnosťou hormónu somatotropínu. Somatotropín je telu vlastný hormón, ktorý ovplyvňuje celý rad funkcií. Býva označovaný aj ako „elixír mladosti“, má totiž okrem iného pozitívny vplyv na kvalitu kože a redukciu vrások. Pomáha budovať svaly a podporuje spaľovanie telesného tuku. Má tiež pozitívny vplyv na lepší spánok a imunitný systém. Vo večerných hodinách sa jeho množstvo v tele zvyšuje, a to tým viac, čím menej sa organizmus musí zaoberať trávením.

 

Ak vynecháte večeru, znižuje sa hladina cukru v krvi – pleť potom bude vyzerať mladšia, pretože cukor v krvi je považovaný za silný urýchľovač starnutia. Pre účinnosť tohto receptu je dôležité dodržovať niekoľko zásad: Je úplne jedno, kedy sa v daný deň naposledy najete. Dôležité je, aby medzi posledným jedlom a prvým jedlom nasledujúceho dňa uplynulo aspoň 14 hodín. Účinok podporuje dostatok tekutín, okrem vody sú vhodné bylinkové čaje (zo žihľavy alebo brezových listov), ktoré prečisťujú organizmus.

 

TIP: Pomáhajú „light“ nápoje pri udržiavaní optimálnej váhy?

Samotná voľba   nápoja „light“ nemá zoštíhľujúci účinok. Stáva sa však súčasťou lepšej   kontroly nad energetickou rovnováhou. Početné štúdie potvrdzujú, že   priaznivejšie výsledky pri redukcii váhy dosahujú ľudia, ktorí konzumujú   nápoje sladené nízkokalorickými sladidlami.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Navštívte náš voňavý e-shop

Pozrite si naše referencie