BERLÍNSKE HVIEZDY – Recenzia

3

„Rád sa s vami zhováram, Lina. Škoda, že už nežije váš otec. Určite by bol pyšný na to, že mu robíte dobré meno.“

Namiesto odpovede som sa usmiala, ale v hlave mi kričalo: Nie! To Vergília mu robí dobré meno. Lina skáče, ako píska tvoja strana. Lebo má strach. A dieťa. A milovaného muža. A sestru. A neter. A kopu cudzích detí v pivnici.

Príbeh o láske, odvahe a túžbe uchrániť to najcennejšie. Za každú cenu!

Zlaté dvadsiate roky v Berlíne. Lina je žurnalistka. Pozná Dietrichovú, Fröhlicha i všetkých dôležitých ľudí z filmovej i divadelnej brandže. Keď sa Berlín začína obliekať do nacistických vlajok, je pri tom a svrbia ju prsty. Vlastnou šikovnosťou sa dostane až do blízkosti vodcu. Jej pero je ostré a ona je príliš mladá. I ju na istý čas strhnú idey a program národných socialistov.

Jedna noc s vôňou ohňa však zmení jej život. Reichstag horí a ona trhá zlatý hákový kríž na svojom krku.

A stretáva Reinharda… Aristokrat a člen SS si zaumieni dostať drzú novinárku, v ktorej klíči nenávisť. Tú uhasí len pravda. No potrvá dlho, kým si z tvárí strhnú masky.

Môže z popola nenávisti vykvitnúť láska?

Kto je Vergília, ktorá píše pravdivé pamflety?
Komu patria uniformy Ligy dievčat v pivnici?
Kto sú v skutočnosti vodcove deti, ktoré s piesňou na perách križujú v lete ríšu?

Recenzia
Lina žije v Berlíne v zlatých dvadsiatych rokoch. Je žurnalistka a píše o kultúre. Pozná všetkých dôležitých ľudí z divadelnej i filmovej brandže. Jej sestra je speváčka a obidve vyrastali v detskom domove. V živote si už preskákali všeličo, teraz sú obidve zasnúbené a zamestnané.

Berlín sa však zmieta v hlbokej hospodárskej kríze a to dáva vietor do vlajok nacistom. Line sa to páči a na začiatku ju to celé propagandistické hnutie strhne. Dostane sa až do blízkosti vodcu Adolfa Hitlera a tiež k Josephovi Goebelsovi.

Čím viac je však bližšie, tým menej sa jej to celé pozdáva. Prečo sú Židia zlí? Lebo, ako je povedal Hitler ovládajú všetky banky, peniaze a majú moc a preto je kríza? Táto logika je pre ňu neprijateľná a začína byť aj pre mnoho iných ľudí. Nič už nie je ako predtým. Fašistická agenda postupuje ďalej a začína likvidovať nepohodlných. Medzi nimi je aj jej snúbenec. Obesia ho tak, aby to videla. Pod srdcom nosí jeho dieťa. Keď ju zoberú na výsluch na gestapo, spomenie si na drzého aristokrata a príslušníka SS, s ktorým sa stretla u Magdy (neskôr Goeblesovej) na večierku. „Som snúbenica Reinharda von Kesslera“ vykríkne a zrejme jej to v tú chvíľu zachráni život.

On na túto hru pristúpi a onedlho sa koná svadba. Narodí sa Grétka a keď sa aj Lina snaží o to, aby si myslel, že je jeho, on vie, že to tak nie je. Ukrýva ešte viac tajomstiev. O tom, že aj medzi nacistami boli ľudia s ľudskou tvárou, ktorí pomáhali slabším a tým, ktorí boli na zozname „nepohodlní“. Deti, ktoré nemohli zato v akej dobe a rodine sa narodili. A prišli v tejto krutej a nenávistnej vojne o všetkých.

Michaela Ella Hajduková napísala Berlínske hviezdy ako svoju piatu vojnovú knihu. Priznám sa, nie vždy siaham po vojnovej literatúre, aj keď si z času na čas nejaký príbeh z vojny prečítam. Hovorí sa, že by sme nemali žiť v minulosti. Je to pravda, avšak nemali by sme na ňu zabúdať, máme sa z nej poučiť a nedovoliť jej opakovať sa. Druhá svetová vojna bola jednou z najrutejších v celých dejinách ľudstva. A aj počas nej ľudia žili svoje príbehy. A Berlínske hviezdy je nádherný príbeh o láske, stratách a túžbe ochrániť to najcennejšie. Aj keď z toho praskne srdce, aj keď hrozí smrť. Je tiež o tom, že nie všetci Nemci boli „nacisti“. Nevybrali si to a aj keď vždy máme na výber, volili menšie zlo a pomáhali slabším.

A Michaela Ella Hajduková nám napísala strhujúci a nádherný príbeh, ktorý sa začína v dvadsiatich rokoch v Berlíne a úplné rozuzlenie príde o približne 60 rokov neskôr. Čo ešte oceňujem, že použila veľa faktov. Dokonca aj Hitlerove vyjadrenie o tom, prečo práve Židia je pravdivé. Nepovedal ho síce hlavnej hrdinke príbehu, ale istému kanadskému novinárovi, ktorý s ním pred vojnou robil rozhovor.

Čo ešte veľmi oceňujem, kniha nie je brutálna, naopak je plná lásky v tej kope nenávisti, ktorá vtedy vládla. Určite si zadovážim aj predchádzajúce knihy od tejto autorky.

Andrea Hinková – Tarová

Kniha vyšla vo Vydavateľstve Motýľ