Bolí vás krk? Užite si výhľad z okna

0
close up photo of woman having a neck pain
Photo by Kindel Media on Pexels.com

Najčastejšími problémami vyplývajúcimi z nekonečného skláňania sa nad obrazovku, je namáhanie očí, bolesti chrbtice a bolesť v krku, tzv. esemeskový krk.

Skutočnou hrozbou pre zdravie moderných ľudí je takzvaný syndróm esemeskového krku. Ide o bolestivý syndróm, ktorý postihuje ľudí, ktorí neustále používajú mobilné zariadenia. Syndróm spôsobuje charakteristický pocit pichania v krku, problémy s pohľadom dozadu alebo otáčaním hlavy do strán a dokonca aj zväčšenie zakrivenia hornej časti chrbtice (kyfózy). Môže byť sprevádzaný aj tenznými bolesťami hlavy, ktoré sú dôsledkom nesprávneho držania tela.

close up photo of woman having a neck pain
Photo by Kindel Media on Pexels.com

Bolesť v krku ako dôsledok dlhého držania hlavy v jednej polohe

Bolesť krku a napätie v chrbtových svaloch sú dôsledkom príliš dlhého držania hlavy v jednej polohe. Keď sa pozeráme nadol, hlava sa posúva stále viac dopredu a hmotnosť, ktorú musí chrbtica znášať sa zvyšuje. Pri miernom sklone hlavy smerom nadol pod uhlom 15 stupňov váži hlava približne 12 kg! Pri náklone pod uhlom 60 stupňov dokonca 27 kg.

Zatiaľ čo pohľad vpred zaťažuje chrbticu váhou 5,5 kg. Aby ste sa vyhli syndrómu esemeskového krku, skolióze alebo problémom so zrakom, oplatí sa robiť prestávky od multimédií, užiť si výhľad von z okna alebo ísť na krátku prechádzku.
Čítajte tiež: https://andawell.sk/5-mytov-o-bolesti-chrbta/

Lepšia nálada a produktivita

Hoci tvrdíme, že máme radi prírodu, každý štvrtý respondent strávi podľa správy “HEAD-DOWNERS 2021” v rámci každodennej rutiny menej ako hodinu vonku. Aj keď ideme von, často pozeráme do obrazovky a strácame tak prírodu ako aj ľudí okolo seba. Väčšina respondentov (70 %) súhlasí s tým, že trávi príliš veľa času pozeraním na obrazovku telefónu, počítača alebo televízora. Toto percento je vyššie u mladších ľudí (75 % vo vekovej skupine 18 – 34 rokov), ako aj u obyvateľov veľkých miest (78 %).
Čítajte tiež: https://andawell.sk/pat-krokov-k-zdravym-klbom/

Závislosť detí a dospievajúcich od technológií sa všeobecne považuje za vážny problém (tvrdí to viac ako 90 % respondentov) a takmer všetci sa zhodujú na tom, že mladí ľudia dnes trávia menej času vonku ako predchádzajúce generácie.

close up photo of a woman having a neck pain
Photo by Kindel Media on Pexels.com

Čo strácame tým, že pozeráme do telefónov aj keď sme vonku?

Pohľad na prechádzajúcich ľudí, stromy či záhrady nám dáva perspektívu a pocit rozmanitosti. Pozorovanie, ako sa striedajú ročné obdobia, ako sa dni rozjasňujú a stmievajú a ako sa mení počasie – to všetko nám pomáha regulovať cirkadiánny rytmus a dáva nám pocit, že sme súčasťou sveta okolo nás. Podľa správy spoločnosti VELUX sú respondenti presvedčení (93 %), že pobyt v blízkosti prírody má pozitívny vplyv na zdravie.
Čítajte tiež: https://andawell.sk/cvicenim-k-dusevnej-hygiene/

Rozjasnite svoju myseľ, uvoľnite svoje telo

elegant woman in hat walking in field with flowers
Photo by Monica Turlui on Pexels.com

Väčší prístup k dennému svetlu a čerstvému vzduchu nám pomáha lepšie pracovať, myslieť, učiť sa a zabávať. Preto je pre zdravie nevyhnutné neustále vystavovanie sa slnečnému svetlu. Zvýšenie vystavenia sa vonkajšiemu svetlu je tiež kľúčom k zníženiu krátkozrakosti. Potvrdzuje to aj výskum Queenslandskej technologickej univerzity (QUT) v Austrálii, kde vedci dokázali, že menej ako 60 minút vystavenia sa vonkajšiemu svetlu denne je rizikovým faktorom krátkozrakosti. 

Náš moderný životný štýl znamená, že sa zdržiavame vnútri viac ako naši predkovia. Pohoda by mala byť kľúčovým faktorom pri všetkých našich životných rozhodnutiach a prioritou, pokiaľ ide o naše domovy.

Priestor, v ktorom žijeme, musí byť nielen miestom, kde sa cítime bezpečne a pohodlne, ale mal by nám aj pomáhať udržiavať si dobré zdravie. Kratšie dni a menej jasného denného svetla ovplyvňujú množstvo svetla v našich domovoch a na pracoviskách, a môžu v nás vyvolať pocit slabosti a letargie.

Ako si zlepšiť náladu?

Na zlepšenie našej nálady by denné svetlo malo poskytovať dostatok svetlosti, aby bolo počas dňa hlavným alebo jediným zdrojom osvetlenia v miestnosti. Na to, aby sme sa cítili dobre, potrebujeme aj výhľad a kontakt s vonkajším svetom. Výhľad nám totiž poskytuje informácie o orientácii, upozorňuje nás na zmeny počasia a umožňuje nám sledovať plynutie času počas dňa. Rozširuje tiež náš interiér, vytvára pocit priestoru a priestrannosti a zároveň nás spája s prírodou – to všetko je skvelé pre náš pocit pohody.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.