Kto ovláda viac jazykov, žije lepší život

0

Unikátnou metódou podľa Helen Doron sa deti na Slovensku učia anglicky už 10 rokov

Angličtina síce nie je ani voda, ani vzduch, ale život bez nej je tiež takmer nemožný. Kto ju neovláda, má komplikovanú pozíciu nielen na pracovnom trhu, ale vôbec v živote, pretože je ukrátený o množstvo informácií dostupných zväčša v medzinárodnej reči, o kontakty s ľuďmi aj kultúrne stimuly. Kým pre dospelých je učenie námaha, pre deti je hrou. To však zďaleka nie je jediný dôvod, prečo má výučbový program angličtiny pre deti podľa Helen Doron taký úspech u nás a v mnohých ďalších krajinách.

Keď koncept výučby angličtiny metódou, ktorú rozpracovala lingvistka Helen Doron, priniesla pred desiatimi rokmi na Slovensko Katalin Deák, mnohí boli skeptickí. Krútili hlavami a kládli zdanlivo logické otázky: Aký má zmysel učiť angličtinu už trojmesačné deti, ktoré ešte neovládajú ani materinskú reč?! Na čo zaťažovať cudzím jazykom škôlkarov, keď mnohí z nich si ešte ani nedokážu zaviazať šnúrky?! Dnes má osobné skúsenosti s Helen Doron English (HDE) 15-tisíc detí a ich rodičov, medzi nim aj mnoho pôvodných pochybovačov a metódu HDE si nevedia vynachváliť.

Vedecký základ
Helen Doron sa do vypracovania revolučného spôsobu učenia detí cudziemu jazyku od útleho veku pustila v roku 1984 na základe skúsenosti so svojou dcérou. Ella mala štyri, keď ju mama prihlásila na hodiny hry na husliach podľa metódy Suzuki. Fungovalo to, dievčatko síce nepoznalo noty, ale naučilo sa ovládať hudobný nástroj.

Vtedy si Helen uvedomila, že učiť dieťa cudzí jazyk súčasne s materinským môže fungovať rovnako dobre. Výskumy a vedecké zistenia jej hypotézu podporovali. Napríklad podľa štúdie Johnsona a Newporta je mozog najlepšie pripravený osvojovať si cudzí jazyk do siedmeho roku života s tým, že čím sú deti mladšie, tým ľahšie sa učia cudzie reči, ak sú im pravidelne a systematicky vystavované.

Helen začala pracovať s malými skupinkami detí, ktoré mali od jedného do šiestich rokov. Vytvorila špeciálne učebné materiály a angličtinu ich učila metódou, ktorá je postavená na prirodzenej schopnosti detí učiť sa prostredníctvom opakovaného počúvania, rytmu, pesničiek a hier. Zjednodušene povedané, deti sa bavili a ani nevedeli ako, učili sa.

Od batoliat po dospelých
Systém, ktorý Helen Doron vypracovala pred 30. rokmi a ktorý sa stále zdokonaľuje a prispôsobuje potrebám doby, sa formou frančízingu etabloval v takmer štyridsiatich krajinách vrátane Slovenska. U nás sa angličtinu touto metódou učia batoľatá, škôlkari, aj školáci už desať rokov. Celkovo je v ponuke šestnásť kurzov, čo znamená päť rokov hovorenej angličtiny pre najmenšie deti a jedenásť rokov konverzácie, čítania a písania pre deti staršie. Učenie v skupinkách po štyroch až ôsmich deťoch umožňuje individuálny prístup ku každému z nich a na hodinách môžu byť prítomní aj rodičia.

„Máme takmer stovku certifikovaných lektoriek, ktoré učia na tridsiatich miestach Slovenska malé skupinky detí od najútlejšieho veku,“ opisuje situáciu u nás hlavná metodologička HDE na Slovensku Katalin Deák. „Učenie angličtiny metódou Helen Doron je vlastne hrou, okrem inovatívnych vyučovacích materiálov využíva aj rytmus, pohyb a hudbu. V triedach deti pracujú s pracovnými zošitmi a rôznymi špeciálne Helen Doron vyvinutými pomôckami, doma zas môžu počúvať CD alebo sa učiť hraním cez originálne mobilné aplikácie. Všetky tieto aktivity upevňujú pamäťové stopy už naučeného a zároveň prehlbujú schopnosť hovoriť so správnym prízvukom.“

Viac jazykov – bohatší život
Schopnosť rozumieť a vyjadrovať sa okrem materinského aj iným jazykom, prináša do života človeka ďalšie benefity. „Niekoľkoročný výskum, ktorý sme robili, potvrdil nielen to, že deti sú prirodzene schopné byť multilingválne, ale že stimuláciou tejto schopnosti im navyše pomáhame zdokonaľovať aj mentálny a osobný vývin, pretože ľudia, ktorí sú skutočne bilingválni, majú širší rozhľad, vidia svet z viacerých pohľadov, sú tolerantnejší, vedia sa lepšie vyjadrovať a lepšie pochopia vlastnú kultúru a jej potreby v rámci svetového pohľadu,“ hovorí Helen Doron.

Je dokázané, že bilingválni študenti sú lepší v riešení úloh, ktoré vyžadujú flexibilitu myslenia, vykazujú sociálnu empatiu už v ranom veku, rýchlejšie sa rozhodujú, bez problémov „prepínajú“ z jednej úlohy na druhú, zvládajú robiť viacero vecí naraz a vedia tiež rýchlo oddeliť podstatné informácie od nepodstatných. „Toto všetko sa dá dosiahnuť, ak sa dieťa učí spolu s materinským aj cudzí jazyk. Je dobré využiť na to vek, kedy je ešte prirodzene zvedavé a túži spoznávať nové veci. Vo vyššom veku a v dospelosti to už nikdy nebude také prirodzené a také ľahké,“ uzatvára Katalin Deák.

 

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.