Oheň v srdciach – Recenzia na knižnú novinku

3

Zuzana Šulajová
Fascinujúci historický príbeh z obdobia Rakúsko – Uhorska na prelome 18. a 19. storočia. Krásna, vzdelaná a múdra Katarína sa pohybuje vo svete politiky, je dvojitou špiónkou, a zároveň ženou, ktorá túži po láske. Vychoval ju biskup Viskupič v chorvátskom Griči. Román nás zavedie do noblesnej Viedne, toskánskej Florencie aj chorvátskeho Griča a tiež do korunovačného mesta Prešporok. Rakúska monarchia je mnohonárodná a začínajú sa šíriť národnoslobodzovacie myšlienky utláčaných slovanských národov.

Katarína je ľavoboček Leopolda Habsburského a chránenkyňou jeho predchodcu Jozefa II. Habsburského. Túto krvnú spriaznenosť sa však dozvie až potom, ako oznámia spolu so synom Leopolda Habsburského arcivojvodom Karolom zásnuby. Toho si ako špiónka mala nakloniť na svoju stranu a šíriť cez neho myšlienky osvietenstva, no zaľúbila sa do jeho povahy. Jej srdce však patrilo inému. Maďarskému grófovi Istvánovi Orlyovicsovi. Navyše je špiónka a zaľúbenie oslabuje. Leopold zomiera, na jeho miesto nastupuje František II. a vo Francúzsku zúri revolúcia.

V Európe to vrie. Francúzska revolúcia ukázala, že všeličo môže byť inak. Šíria sa revolučné myšlienky, tróny sa otriasajú, utláčané národy hrdo zdvíhajú hlavy a požadujú právo na sebaurčenie, vlastnú reč a náboženskú slobodu. V habsburskej ríši sa do politiky, ktorá bola odjakživa doménou mužov, nenápadne, no o to  razantnejšie prediera krásna a múdra žena, odchovaná na ideáloch slobody a rovnosti. Pred osobným šťastím uprednostňuje národné záujmy. Muži jej padajú k nohám, panovníci načúvajú jej radám.

Pôvabná a bystrá Rina mieša karty medzinárodnej politiky so šarmom, dôvtipom, v krásnych krinolínach, no aj v mužskom prezlečení ako dvojitá špiónka, ale aj ako žena činu, keď sa pokúsi oslobodiť odsúdených jakobínov z väzenia v Pešti, keď uteká pred tyranským manželom, bojuje o svoje deti, ošetruje ranených v prešporskom lazarete alebo bráni svoje mesto pred paľbou francúzskych diel. Špiónka Katarina, sirota slovenského pôvodu, bola chánenkyňou, milenkou, družkou aj manželkou. No to, po čom túži najviac, jej stále uniká medzi prstami. Stáť po boku milovaného muža sa zdá byť nemožné. Katarina vyhrala už nemálo bojov, no boj o vlastné šťastie je pre ňu ten najťažší.

Úžasná kniha, ktorá nás prevedie históriou a ukáže nám, akú strastiplnú cestu museli absolvovať slovanské národy, aby si vybojovali svoje miesto na svete. Veď ostatne, príbeh sa končí stetnutím Riny s Ľudovítom Štúrom. Medzitým sa však stane toho veľmi veľa. A Rina zažije kvôli svojim revolučným myšlienkam a snahou o rovnosť ľudí, veľa zlého. Na vlastnej koži, na vlastnom tele. Na svojom srdci. Zvádza mnoho bojov a aj keď je v knihe veľmi veľa postáv a najmä na začiatku sa môžu čitateľovi trochu pliesť, časom v nich autorka necháva tých najdôležitejších, takže sa už čitateľ nemusí vracať späť, aby si osviežil kto ku komu patrí a kto s kým bojuje. Fenomenálny výkon autorky a vynikajúce znalosti dejín priniesli na slovenský trh knihu, ktorá nás na niekoľko dní unesie aj do slovenskej minulosti, prebudí naše emócie a čo určite – všetci budeme Rine držať palce.
Vyšlo vo vydavateľstve Tatran
Toskánske dieťa – recenzia

Andrea Hinková Tarová