Ste vyčerpaní? Zaveďte si rituály psychohygieny!

0

Viac ako polovica Slovákov má vyčerpaný alebo veľmi vyčerpaný organizmus. Zvýšenú únavu pociťujú najmä ľudia vo veku 18 – 29 rokov, ktorí sú na tom najhoršie hneď za najstaršou vekovou kategóriou nad 65 rokov.

Najmenej vyčerpaní sú ľudia, ktorí sa vedia efektívnejšie vyrovnať so stresovými situáciami a netrpia bolesťami a inými telesnými problémami.

Medzi únavou a stresom je priama úmera
Ľudia, ktorí trpia zvýšenou únavou, majú zároveň aj vysoký alebo veľmi vysoký telesný stres a zníženú stresovú odolnosť. „Vo vzťahu medzi indexom únavy a stresovou odolnosťou je priama úmera. O čo je organizmus v lepšej kondícii, o to je odolnejší proti stresu,“ hovorí vedúci Inštitútu stresu Karol Kováč.

woman meditating on rock
Photo by Felipe Borges on Pexels.com

Podľa zistení Európskej komisie pre zdravie trpí až 25 percent obyvateľov EÚ chronickou bolesťou vyvolanou ochoreniami svalov, kĺbov a chrbtice. Štatistické údaje zdravotnej poisťovne Dôvera ukázali, že každý druhý takýto človek zároveň užíva aj lieky na duševné choroby.

„V priebehu minulého roka až 56 percent všetkých pacientov, ktorí mali predpísané minimálne tri balenia liekov proti bolesti v rámci ochorenia pohybového aparátu, zároveň využívali aspoň jedno balenie antidepresív či lieku proti úzkosti. Dlhodobo užívala lieky na duševné ochorenia až tretina pacientov s bolesťami pohybového aparátu,“ konštatuje Monika Lainczová, manažérka odboru liekovej politiky zdravotnej poisťovne.

Takýto vysoký počet pacientov, u ktorých sa k pohybovým problémom pridali aj duševné, pritom nie je len vo vyšších vekových kategóriách, ale vo všetkých nad 20 rokov. Pri porovnávaní žien a mužov sa ukázalo, že väčšiu spotrebu liekov na duševné ochorenia, ale i proti bolesti pri ochorení pohybového aparátu, majú ženy.

woman in brown sleeveless dress and blue jeans standing on gray path road
Photo by Noelle Otto on Pexels.com

Bolesť prináša obmedzenia vedúce k úzkosti
„Každé telesné ochorenie znamená veľký stres. Ochorenia pohybového aparátu a bolesť ako taká veľkou mierou ovplyvňujú kvalitu života. Majú za následok viaceré obmedzenia. Často, najmä keď sú dlhodobé, prinášajú so sebou nutné zmeny v doteraz zaužívanom životnom štýle. Tie majú dosah na mnohé sféry fungovania – či už v rodine, v práci alebo vo voľnom čase. To môže viesť k pocitom neistoty, obavám z budúcnosti s následne sa rozvíjajúcou úzkosťou, prípadne depresiou,“ vysvetľuje psychiater MUDr. Matúš Martinka.

Keďže telesné a duševné zdravie spolu veľmi úzko súvisia, platí to aj naopak. „Dlhodobé vystavenie nadmernému stresu sa spolupodieľa na vzniku mnohých civilizačných ochorení, medzi ktoré môžeme zaradiť aj niektoré ochorenia pohybového aparátu,“ dodáva.

Činnosti, ktoré vrátia duševnú rovnováhu
Najlepšou prevenciou pred komplikáciami, keď už treba liečiť telo aj dušu, je zdravý životný štýl, dostatok spánku a psychohygiena. Sú to činnosti, ktoré vrátia človeku jeho duševnú rovnováhu. Pre manuálne pracujúceho človeka je najlepšou psychohygienou pokojná aktivita, ako kniha alebo krížovky. Kto pracuje duševne, ten si výborne vyčistí hlavu pri športe.

Každý človek, ktorý si chce zachovať zdravého ducha, by mal do svojho každodenného života zaviesť určité rituály a aspoň časť dňa venovať činnosti, ktorá ho baví a napĺňa. Ak sa už objaví nejaký zdravotný problém, dôležitý je zodpovedný prístup k liečbe. Teda dodržiavanie odporúčaní lekára, aby sa zdravotný stav ešte viac nezhoršil, ale naopak, urýchlilo sa uzdravenie.

love romantic bath candlelight
Photo by Breakingpic on Pexels.com

Ako si poradiť s vyčerpanosťou organizmu?

Spite
Na vyčerpanosť organizmu najvýznamnejšie vplýva spánok. Je to proces, ktorý pomáha regenerácii psychických a fyzických síl. Počas spánku sa aktivuje parasympatický (regeneračný) nervový systém.

Upokojte sa
Parasympatickú aktivitu je možné podporiť aj pravidelnou meditáciou, praktizovaním relaxačných techník, masážou, strečingom, počúvaním upokojujúcej hudby.

Hýbte sa
Človek prirodzene nie je uspôsobený na sedavý typ zamestnania. Preto je ďalším odporúčaním pohyb, a to najmä prechádzky (razantnejšia chôdza). Pravidelné prechádzky zmierňujú stres, osviežujú myseľ, uvoľňujú telo, pozitívne ovplyvňujú činnosť kardiovaskulárneho systému. Prechádzky v prírode uľavujú očiam, zlepšujú dýchanie, telesnú kondíciu a majú dosah na kvalitu spánku. Pokiaľ človek chce zapájať celé telo, odporúča sa nordická chôdza.

Jedzte zdravo
Existujú potraviny podporujúce tvorbu stresových hormónov, ktoré následne dvíhajú činnosť sympatického nervového systému (nabudí, ale vyčerpáva).
Patria sem:

Kofeín – často sa spája s problémami so spánkom a s úzkosťou. Aj po 5 hodinách po vypití sa nachádza viac ako 50 % v krvnom obehu, čo môže narúšať spánok. K celkovému vyplaveniu dochádza po 24 hodinách.

Alkohol – do určitej miery je efektívny pre navodenie relaxácie, dokonca môže pomôcť zaspať. Alkohol si však vyberá svoju daň, keď sa začína v priebehu noci odbúravať z organizmu – začínajú sa malé abstinenčné príznaky. Tie výrazne zhoršujú kvalitu spánku.

Zrejúce, fermentované, konzervované a údené jedlá – pri výrobe syra či vína sa používajú baktérie, ktoré spôsobujú kvasenie. Počas kvasenia baktérie rozkladajú bielkoviny na malé molekuly, ktoré sa zhromažďujú pri zrení potravín. Jednou z týchto molekúl je histamín, silný neurotransmiter, ktorý môže priťažiť tráviacemu, hormonálnemu, kardiovaskulárnemu a nervovému systému. Histamín môže citlivejším jedincom spôsobiť úzkosť a nespavosť. Je to aj v dôsledku jeho schopnosti zvýšiť hladinu stresového hormónu, adrenalínu.

Cukry a škroby – v štúdii (Jones et al.) zistili, že jediná porcia glukózového sladeného nápoja spôsobila dvakrát vyššiu úroveň adrenalínu u dospelých a štyrikrát vyššiu u detí. Adrenalín u citlivejších ľudí spôsobuje príznaky paniky ako potenie, závraty a búšenie srdca.

Čítajte tiež: 10 krokov k pozitívnemu prístupu k životu!

Andrea Hinková Tarová 
http://samanskesviecky.sk

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.