Je bezlepková diéta skutočne zdravšia alebo ide o výstrelok?

0

Dodržiavať bezlepkovú diétu je dnes oproti minulosti oveľa jednoduchšie. Bezlepkové výrobky, od pečiva až po pivo, sú na regáloch v obchodoch celkom bežné. Očakáva sa, že veľkosť globálneho bezlepkového trhu dosiahne do roku 2027 hodnotu vyše 35 miliárd eur.

Pre tých, ktorí majú skutočnú neznášanlivosť alebo zvýšenú citlivosť na lepok, sú tieto bezlepkové potraviny požehnaním. Je zaujímavé, že mnoho bezlepkových produktov kupujú aj ľudia, ktorí s toleranciou lepku nemajú problém, a to v domnienke, že bezlepková diéta je tou správnou stratégiou pri chudnutí. Avšak to, že má potravina štítok „bez lepku“, nemusí nutne znamenať, že je nízkokalorická alebo zdravšia, než jej lepková verzia.

Čo je to vlastne lepok?
Jednoducho povedané lepok (resp. glutén) je bielkovina, ktorá sa nachádza predovšetkým v pšenici, raži a jačmeni. Keď budete jesť pšeničný chlieb alebo krúpovú polievku, lepok dodá vášmu telu bielkoviny, ktoré môžu byť použité na tvorbu a opravu svalového tkaniva alebo na produkciu ďalších telesných bielkovín, ako sú hormóny a enzýmy. Lepkový proteín dodáva pečivu štruktúru a je možné ho izolovať zo zŕn a vyrábať z neho vegetariánske náhrady mäsa, známe ako seitan, resp. „pšeničné mäso“.
Čítajte tiež: Lepok – zbytočný strašiak alebo tichý nepriateľ?

Je bezlepková diéta skutočne dobrá na chudnutie?
Mnoho ľudí má pocit, že trpia neznášanlivosťou na lepok preto, lebo sa po konzumácii obilnín cítia nafúknutí alebo trpia plynatosťou. Akonáhle prestanú jesť jedlá bohaté na lepok, pocity plynatosti a nafúknutia prestanú.

„Pri vynechaní lepku títo ľudia často aj schudnú, čo môže čiastočne vysvetliť nadšenie pre bezlepkové diéty. Treba poznamenať, že lepok sa nachádza nielen v obilných potravinách, ale tiež sa používa ako stabilizátor a zahusťovadlo v mnohých spracovaných potravinách, ako sú šalátové dresingy, mrazené potraviny a spracované údeniny. Keď ľudia prejdú na bezlepkovú diétu, môže sa stať, že sa  jednoducho cítia lepšie, či už neznášanlivosťou na lepok trpia, alebo nie. Koniec koncov, títo ľudia pravdepodobne vylúčili zo svojich jedálničkov aj rýchle občerstvenie a vysoko spracované potraviny a nahradili jedlá plné škrobu ovocím a zeleninou s vysokým obsahom vlákniny, čo podporuje lepšie trávenie a pomáha pri chudnutí,“ približuje Susan Bowermanová, riaditeľka pre vzdelávanie v oblasti výživy spoločnosti Herbalife Nutrition.
Čítajte tiež: Chameleón zvaný celiakia

Na súčasnom trhu je dostupných veľa bezlepkových výrobkov, vrátane cereálií, sušienok, koláčov, dokonca viete nájsť aj bezlepkovú pizzu vďaka substitúcii rafinovanej ryžovej múky, kukuričného škrobu a zemiakového škrobu za tradičnú pšeničnú múku.

Škrob je však koniec koncov stále škrob, takže len vyhýbanie sa lepku vám nemusí ušetriť žiadne kalórie. Preto je veľmi dôležité venovať pozornosť údajom o výživových hodnotách na obaloch potravín. Ak by ste venovali pozornosť iba tomu, či prijímate lepok alebo nie, ale nesústredili sa na svoj celkový kalorický príjem, mohlo by to mať za následok práve opačný efekt, teda priberanie.
Čítajte tiež: Bez lepku – Studená paradajkovo – papriková polievka

Rady pre tých, ktorí sú na lepok citliví
Niektorí ľudia trpia výraznou neznášanlivosťou na lepok a musia dodržiavať prísnu bezlepkovú diétu, avšak ich počet je relatívne malý – odhaduje sa, že iba približne 1 % populácie má najťažšiu formu neznášanlivosti na lepok známu ako celiakia.
Čítajte tiež: Bezlepkové wafle

Tí so skutočnou intoleranciou na lepok musia tráviť veľa času čítaním etikiet a obalov. V takom prípade je nutné vyhýbať sa pšenici, raži, jačmeňu, ako aj ich odnožiam ako kamut, tritikal či špalda. Takisto je nutné vyhnúť sa konzumácii výrobkov vyrobených z týchto zŕn, ako napríklad bulguru, kuskusu, pšeničným klíčkom, krupici či otrubám. Lepok môže byť na etikete tiež maskovaný ako rastlinný proteín, modifikovaný potravinový škrob alebo sladová aróma. Niekedy sa tiež nachádza v sójovej omáčke a alkohole.

Zdravá bezlepková diéta by mala obsahovať nasledovné:

  • Nespracované mäso, ryby a hydina, vajcia a mliečne výrobky a fazuľa a šošovica dodávajú vašej diéte bielkoviny.
  • Sacharidy je možné prijímať zo zeleniny, ovocia a bezlepkových zŕn ako quinoa, kukurica, hnedá ryža alebo divoká ryža.
  • Orechy, semienka, avokádo a nenasýtené oleje dodávajú telu esenciálne mastné kyseliny.

„Správna výživa je zložitý proces, nenechajte sa však ovplyvniť aktuálnym typom stravovania, ktorý je momentálne v kurze bez toho, aby ste si nespravili malý prieskum. Ak je vaším cieľom chudnutie, bezlepková diéta vám môže pomôcť. Ak sa však lepku budete vyhýbať bez toho, aby ste sledovali váš celkový kalorický príjem, nenastane žiaden pokrok. Skúste sa pozrieť na svoje typické zdroje lepku – ak väčšina pochádza z cestovín, koláčov, keksíkov a bieleho pečiva, čo sú všetko potraviny plné škrobu, potom je rozumné obmedziť ich príjem. Nahradenie rafinovaných zŕn zdravými sacharidmi, ako je ovocie, zelenina a bezlepkové celozrnné výrobky, je prospešné pre všetkých, či už neznášanlivosťou na lepok trpia, alebo nie,“ dodáva Susan Bowermanová.

Foto: Pexels.com
http://samanskesviecky.sk

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.