Súťaž pre vás! Dobrá voľba pre dobrý spánok

14

Viete, že prespíme až tretinu života? Aj keď sa to zdá veľa, dobrý spánok je základom pre jeho ďalšie dve tretiny. Ak to totiž nie je tak, kvalita nášho zdravia sa prudko zhoršuje.

A v čase prebiehajúcej pandémie potrebujeme kvalitný spánok oveľa viac ako inokedy.

Prečo je dôležité dobre sa vyspať?
Kvalitný spánok je dôležitý pre naše fyzické aj psychické zdravie. Plnohodnotný a pravidelný spánok zlepšuje všetky jeho aspekty. Má rozhodujúci vplyv na efektívne fungovanie nášho imunitného systému, pomáha odbúravať stres, pocity úzkosti a depresie. Aj preto je pre nás jeho kvalita v čase pandémie dôležitejšia ako kedykoľvek predtým.
Čítajte tiež: Chcete mať Spokojný spánok a leto bez migrén?

Žiaľ, dnes to funguje  naopak. Práve teraz, keď by sme mohli posilniť zdravie organizmu kvalitným spánkom, trápia problémy so spánkom čoraz viac ľudí. A zle zaspávajú či spia aj tí, ktorí doteraz žiadne problémy so spánkom nemali.

Prečo sa dnes dobre nevyspíme?
Môžu za to zmenené domáce aj pracovné stereotypy, myslíme na ekonomické dopady nekončiacej sa pandémie, obávame sa o pracovné miesta a platobnú schopnosť, máme málo pohybovej aktivity, ktorá by nás unavila, stúpa napätie v rodinách, kde na malej ploche domáceho prostredia prebiehajú práca z domu rodičov aj dištančné vzdelávanie detí, pribúdajú obavy o starých rodičov, ktorých nemôžeme kvôli opatreniam navštevovať tak, ako sme boli zvyknutí, chýbajú nám priatelia a známi,  a svoje zohráva aj vlastný strach z nejasnej budúcnosti a obavy o vlastné zdravie. A najmä nevieme, kedy sa to všetko skončí.

To všetko prináša zásadné zmeny nielen v bežných denných rutinách všetkých vekových skupín, ale aj v prežívaní a práve z týchto dôvodov dnes vstávajú rovnako nevyspatí ľudia v aktívnom veku, ale aj zraniteľnejšie deti či budúce aj dojčiace mamičky.

  • S problémami so spánkom, aspoň krátkodobo, sa stretol každý z nás.
  • Závažnejšie poruchy, ktoré výraznejšie narúšajú spánok sa vyskytujú za bežných podmienok asi u 30 percent populácie.
  • Ide najmä o nespavosť, ktorá je veľmi vážnym problémom. Pri nespavosti, tzv. insomnii nás najčastejšie trápia ťažkosti pri zaspávaní, krátke trvanie spánku a nočné prebúdzanie.
  • O dopadoch pandémie na kvalitu spánku populácie doteraz neexistujú komplexnejšie výsledky. 

V americkom magazíne Sleep Medicine zverejnili štúdiu, ktorá skúmala dopad pandémie COVID-19 na spánok a psychické zdravie ľudí. Realizovali ju v Číne na vzorke 5 641 ľudí. Hlavné zistenia odhalili veľmi vysokú mieru klinicky významnej nespavosti (20 %), akútneho stresu (15,8 %), úzkosti (18,5 %) a depresie (24,5 %). Táto štúdia je jedna z prvých, ktoré dokumentujú nespavosť a psychické problémy v reakcii na pandémiu a zároveň ako prvá skúmala závažnosť týchto príznakov podľa stupňa hrozby infekcie vírusom COVID-19.

A čo sa stane, ak spíme zle alebo málo?
Pri nedostatku alebo nekvalitnom spánku nedokáže naše telo jednoducho fungovať optimálne. Narúša sa imunita, klesá fyzická, psychická aj kognitívna výkonnosť, stúpa únava, podráždenosť.

Tieto faktory sa podľa odborníkov jednoznačne podpisujú aj pod vznik tzv. civilizačných ochorení, akými sú kardiovaskulárne problémy, hormonálna nerovnováha, vysoký krvný tlak, cukrovka, demencia, ale aj rôzne druhy rakoviny.

Ak sa nám podarí, resp. nepodarí, dostať do postele včas, napríklad cez víkend, ak ideme kvôli dobrému filmu spať neskôr raz do týždňa, nášmu telu to neprekáža. Ak však nedodržiavame psychohygienu spánku pravidelne, problémy spôsobené nedostatkom alebo nekvalitným spánkom nadobúdajú podobu snehovej gule. Podpisujú sa na našej psychike, ale aj na fyzickom zdraví. Kým budete s vaším lekárom hľadať príčinu rôznych zdravotných ťažkostí, porozprávajte mu najskôr o tom, koľko a ako spíte!

  • V súčasnosti poznáme viac ako 60 diagnóz, ktoré sa týkajú spánkovej medicíny.
  • Poruchy spánku môžeme rozdeliť na prechodné, akútne a chronické.

              Prechodné problémy so spánkom zvyčajne trvajú najviac 1 týždeň. Spôsobuje ich 

              aktuálny stres, ktorý nám buď nedovolí zaspať, alebo nás naopak tak vyčerpáva, že

              máme chuť spať stále.

              Akútne problémy so spánkom trvajú maximálne 1 mesiac a aj keď nemusí ísť o nič

              vážne, je vhodné ich aspoň konzultovať s lekárom.

              Za chronické problémy so spánkom považujú odborníci nespavosť, ktorá trvá aspoň 3

              noci za týždeň počas jedného mesiaca.

  • Pacienti problémy so spánkom často pokladajú za banálne, zmieria sa s nimi a s lekárom o nich nehovoria. Ale len dovtedy, pokiaľ sa nezačnú objavovať prvé zdravotné komplikácie.

Okrem zodpovedného správania vlastnými silami nemôžeme veľmi zmeniť to, čo sa deje za dverami nášho bytu, ale ako to môže vyzerať v našej spálni je čiastočne aj v našich rukách.

Už naše staré mamy vedeli, že mnohé rastliny pôsobia tlmivo a pomáhajú pri problémoch

so spánkom. A extrakty z rastlín na svojej sile nestratili dodnes. Ba naopak, vďaka modernejším prístupom spracovania „zdravia z prírody“ dokážu byť oveľa účinnejšie a byť vhodnou alternatívou v liečbe rôznych porúch spánku.

O kvalitný spánok sa postará novinka na trhu, prírodný výživový doplnok Datif Night. Na rozdiel od hypnotík, ktoré majú riziko vzniku závislosti predstavuje zdravé a bezpečné riešenie pre zdravý spánok.
http://samanskesviecky.sk

Unikátna kombinácia prírodných zložiek Datif Night zabezpečuje komplexný účinok na celý proces spánku.

  1. Magnézium nás pripraví na zaspávanie.
  2. Medovka zlepšuje kvalitu spánku.
  3. Polyfenoly vo výťažkoch z hroznových jadierok chránia a obnovujú poškodené mozgové bunky.

Krátky test o kvalite vášho spánku:

  • Trvá vám zaspávanie viac ako 30 minút?
  • Často sa v noci budíte a nedokážete znovu zaspať?
  • Aj keď spíte dostatočne dlhý čas, zobúdzate sa ráno unavení? 
  • Mávate zlé sny?

Ak odpovedáte na všetky otázky kladne, mali by ste so svojím spánkom niečo robiť!

Chcete lepšie spať?
5 tipov pre dobrý spánok  
Dodržiavajte pravidelný rytmus
V posteli nepracujte
Cez deň si doprajte dostatok pohybu
Nechoďte spať s plným žalúdkom
Obmedzte príjem alkoholu a kofeínu

Súťaž: Traja z vás môžu vyhrať výživový doplnok Datif Night. Stačí, keď dole do komentára napíšete kombináciu prírodných zložiek, ktoré tento prípravok obsahuje, a ste v hre.
Žrebujem 18.4.

14 KOMENTÁRE

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.