Ako sa správne vážiť? A kedy je to ideálne?

0
Pexels

Váženie sa môže javiť ako pomerne jednoduchá činnosť – naskočíte na osobnú váhu, uvidíte číslo, zoskočíte z váhy a idete ďalej. Je to však skutočne také jednoduché?

Časté váženie

Je normálne, že váha môže zo dňa na deň kolísať až o 2 kilá. Väčšina výkyvov hmotnosti je spôsobená posunom tekutín, no môžu tiež súvisieť s tým, čo ste nedávno skonzumovali. Napríklad, ak zjete na noc slané jedlo, vaše telo si môže uchovať nejaké extra tekutiny a preto môžete byť ráno ťažší.
Čítajte tiež: https://andawell.sk/pravidelny-pohyb-5-lahkych-krokov-ako-ho-dosiahnut/

crop kid weighing on scale
Photo by Ketut Subiyanto on Pexels.com

Ďalším dôvodom môže byť aj prílišné zníženie príjmu uhľohydrátov, ktoré môže spôsobiť dočasnú stratu vody a tak sa na váhe môže zase objaviť nižšie číslo. Skúste porozumieť týmto výkyvom a nevážte sa tak často – ľahšie zistíte, či a ako vaša váha klesá.

A ešte jedna rada pre ženy: vedzte, že zadržiavanie tekutín počas menštruačného cyklu môže vytvoriť falošný dojem, že ste pribrali. Možno by ste sa mali počas svojho cyklu váhe vyhnú

Pexels com

Hmotnosť oblečenia

Ak sa doma nevážite, možno nebudete vedieť, ako si prispôsobiť svoju telesnú váhu s ohľadom na oblečenie. Možno pridávate viac, možno menej… Jedna štúdia priniesla v tomto ohľade zaujímavé zistenia. Vedci štyrikrát počas jedného roka odvážili 35 žien a 15 mužov v ich bežnom oblečení a bez topánok.
Čítajte tiež: https://andawell.sk/ako-a-preco-trenovat-po-50tke/

Následne spriemerovali hmotnosť oblečenia a tu je výsledok: pánske oblečenie bolo v priemere ťažšie ako dámske, a čo je zaujímavé, hmotnosť oblečenia sa počas celého roka príliš nemenila. Na základe týchto zistení prišlo k akémusi konsenzu, pričom všeobecne úprava hmotnosti oblečenia vychádza pre ženy na približne 0,8 kg a pre mužov na približne 1,2 kg
Čítajte tiež: https://andawell.sk/tam-kde-je-pohyb-vitazi-zdravie-2/

Telo treba brať ako celok

Váha je na konci dňa len číslo. Možno viete, koľko vážite, ale v skutočnosti záleží aj na kompozícii vášho tela. Osoba, ktorá má veľa svalov, by mohla mať tabuľkovo podľa výšky a hmotnosti nadváhu. Analýza kompozície tela by však pravdepodobne odhalila zdravé percento telesného tuku a daná osoba by v realite mala primeranú hmotnosť.
Kliknite sem, ak chcete schudnúť. Odhodlajte sa ešte dnes

Vážite sa večer?

Ak ste jedným z tých ľudí, ktorí na váhu vyskočia viackrát za deň, pravdepodobne ste si všimli, že vaša váha sa môže v priebehu dňa meniť. Vyššia váha vo večerných hodinách okrem iného pochádza aj z potravín a tekutín, ktoré ste jedli celý deň. V ideálnom prípade by ste sa mali vážiť ráno po návšteve toalety a bez oblečenia.

Každá osobná váha je iná

Myslíte si, že všetky váhy vážia rovnako, no často je to inak. Váhy sa líšia, takže sledujte svoj pokrok pomocou údajov z jednej váhy. Reálna váha je jedna vec, no viac záleží na tom, či sa váha znižuje alebo zvyšuje. Ak sa vážite na tej istej váhe, získate lepší a presnejší prehľad o zmenách vašej váhy.
Čítajte tiež: https://andawell.sk/5-mytov-o-ketonovej-diete/

Nemáte poriadnu osobnú váhu

Ak si chcete zaobstarať váhu na doma, investujte do nejakej spoľahlivej. Digitálna váha má tendenciu byť spoľahlivejšie ako tradičné mechanické váhy. V tomto ohľade môžu byť nápomocné recenzie spotrebiteľov, s čím sú či nie sú spokojní. Existujú aj osobné váhy s meraním tuku a vody, a tiež diagnostické váhy

Osobná váha na tvrdom podklade

Pre správne váženie je dôležité mať váhu položenú na tvrdom povrchu, napríklad na parketách alebo dlažbe. Ak je totiž položená na koberci alebo inom nerovnom povrchu, je pravdepodobné, že vás neodváži presne.

Pondelkové váženie

Vážte sa radšej v piatok ako v pondelok. Väčšina z nás má totiž počas týždňa konzistentnejšiu štruktúru stravovania ako cez víkend. Ak sme sa počas celého týždňa snažili udržať svoje kalórie pod kontrolou, naša váha je často na najnižšom bode práve v piatok. To nás môže tiež motivovať pokračovať v zdravšom stravovaní aj cez víkend. Samozrejme, ak z tohto tempa cez víkend vypadnete, vaša váha môže byť v pondelok ráno vyššia.

young female athlete training alone on treadmill in modern gym
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Váženie po cvičení

Po tréningu existuje veľká šanca, že došlo k stratám telesných tekutín, čo sa odrazí aj na nižšej váhe. Je to aj z toho dôvodu, že nie sme dostatočne hydratovaní. Získame tak skôr nepresný údaj o telesnej hmotnosti.

Jediným dôvodom prečo sa po cvičení vážiť je to, že chceme mať pod kontrolou stratu tekutín. Niektorí športovci sa vážia pred a po cvičení, takže vedia, aký objem tekutín potrebujú na doplnenie strát. Každé kilo, ktoré cvičením stratíme, treba doplniť približne jedným litrom tekutín.

Naša hmotnosť ovplyvňuje našu náladu

Ak je váženie sklamaním, nenechajte si tým ovplyvniť váš celý deň. Nezabúdajte, že vždy, keď sa vážite, jednoducho zachytíte jeden okamih. Treba to brať ako číslo, ktoré vám povie, ako na tom ste – nie kto ste!

Neposudzujte svoj pokrok len podľa toho, čo hovorí váha. Z dlhodobého hľadiska vás každodenné zdravé návyky, ktoré si stanovíte, priblížia k vášmu cieľu. Preto sa zamerajte na všetky pozitívne zmeny a nechajte váhu váhou.

Susan Bowermanová, riaditeľka pre vzdelávanie v oblasti výživy spoločnosti Herbalife Nutrition

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.