Načo potrebujeme v našom tele kolagén?

7

Krémy, kúry, tabletky, mydlá, masky… Každá žena, ktorá sa o seba stará, vie, aká náročná je snaha o krásu a vitalitu. Za mnohé z toho vďačíme nenápadnej bielkovine s názvom kolagén, ktorá sa s pribúdajúcim vekom stráca – a naša mladistvá krása a ohybnosť spolu s ňou.

Ako predísť nechcenému predčasnému starnutiu?

Čo je to kolagén a prečo je dôležitý?

Čo je to kolagén? Je to najhojnejšia bielkovina v našom tele. Nachádza sa v koži, šľachách, kostiach, chrupavkách. Suma sumárum, kolagén tvorí až 75 % našej kože a približne v 25 roku života sa začína jeho ubúdajúca tendencia. Respektíve naše telo ho tvorí stále menej. Aj preto nám pribúdajú vrásky a prehlbujú sa, pleť už nie je tak hydratovaná a vlasy strácajú lesk.

Prečo musíme dopĺňať kolagén?

Lebo nám z tela odchádza prirodzený kolagén. Netvrdím, že zmeny si všimnete hneď, ale verte mi, že tak po 40 alebo 45 roku života už určite áno ??‍♀️. A presne toto je vek ženy, kedy na ňu začne číhať osteoporóza alebo zníženie minerálnej hustoty kostí.


K tomu, aby sme si chránili zdravie, je dôležité kolagén dopĺňať. Aby mal kolagén maximálny účinok a blahodarné účinky na zdravie, je dôležité vytvoriť si každodennú rutinu.

Životnosť kolagénu v našom tele

Kolagén má vlastný „kolobeh života“ – z organizmu sa nám postupom času vytráca. Aká je však jeho kvalita a množstvo v tele v rôznych etapách života?

Mladistvé „dvadsaťpäťky“

Už po dvadsiatke máme dôvod strachovať sa o strácanie kolagénu. K urýchleniu prispieva aj uponáhľaný spôsob života a zanedbávaná kvalitná starostlivosť o pokožku. Pokiaľ sa však budete vyhýbať fajčeniu a vysokému UV žiareniu, úbytky kolagénu, nebudú v tomto životnom štádiu až také veľké.

Čože je to štyridsiatka?

Štyridsať rokov je presne ten čas, kedy si začnete citeľne uvedomovať úbytok kolagénu. Dochádza k jeho výraznému poklesu približne až o 30 %. Oslabuje sa svalstvo, objavujú sa vrásky, trpia chrupavky, bolia kosti, lámu sa vlasy a vysušuje pokožka. Ak ste doteraz zanedbávali starostlivosť o pokožku, nastal ten správny čas, aby ste so starostlivosťou začali.

Zmeny v tele po šesťdesiatke

Po šesťdesiatke má už väčšina žien po menopauze. Počas menopauzy dochádza v tele ženy k dramatickým hormonálnym zmenám a hladiny estrogénu prudko klesajú, čo má za následok široké spektrum nepríjemných zmien. Estrogén je hormón, ktorý okrem mnohých iných funkcií vplýva aj na fibroblasty, bunky produkujúce kolagén.

Ako sa prejavuje nedostatok kolagénu?

Nedostatok kolagénu sa prejavuje predovšetkým v tkanivách, ktoré kolagén obsahujú – koža, chrupavky, nechty, vlasy. Pre menopauzálnu pleť je typická postupná suchosť, vrásky, tmavé škvrny, menšia pružnosť kože a jej stenčovanie. Obdobné zmeny postihujú aj iné tkanivá. Ide o tzv. hormonálne starnutie organizmu. V tomto veku dochádza k úbytku kolagénu a v tele nám zostáva približne v 40 % zastúpení.

Osemdesiat +

Po dosiahnutí tohto úctyhodného veku sa hladina kolagénu v našom tele dostane iba na 20 %, preto sú výživové doplnky a suplementy v tomto veku na jeho podporu naozaj nevyhnutné.

Kombinujte Kolagén s Vitamínom C

Pri užívaní sa kolagén nebojte skombinovať s vitamínom C, ktorý prispieva k jeho správnej absorpcii. Vitamín C je dôležitý v procese hojenia tkanív, obranyschopnosti pred  infekciami a ako antioxidant chráni bunky pred oxidatívnym stresom. Zvyšuje taktiež vstrebávanie železa a je dôležitý pri metabolizme bielkovín a prenose nervového vzruchu. Málokto vie, že pri tvorbe kolagénu hrá nezastupiteľnú rolu práve tento vitamín. Je potrebný už v prvej fáze produkcie kolagénu a zodpovedá vlastne za jeho základnú vlastnosť – pevnosť. Jeho nedostatok vedie k tvorbe defektného a nestabilného kolagénu.

Čo je dobré vedieť o kolagéne?

Tvorí až 30 % zo všetkých stavebných bielkovín v našom tele. Jeho množstvo a kvalita s vekom klesajú.

Nevďačíme mu len za krásu, ale aj za zdravie našich kostí, vlasov, pokožky, kĺbov, šliach či nechtov.

Kolagénu nepraje fajčenie či nadmerné UV žiarenie.

Kolagén je najviac skloňovaný s krásnou pleťou a vlasmi. U mňa je na prvom mieste starostlivosť o kĺby a kosti. ?

A keďže som aktívna športovkyňa s namáhanými kĺbmi, kolagén bol asi prvý výživový doplnok, ktorý som začala užívať.

Prešla som niekoľkými značkami, skúmala zloženie a chuť som veľmi neriešila.

Pri zeencolagen som prišla nato, že kolagén môže byť nielen zdraviu prospešný, ale aj chutný ??Teda mne veľmi chutí ten s citrónovou sviežou chuťou, ktorý navyše obsahuje aj vitamín C, kyselinu hyaluronovú a zinok – samé dobroty pre moje kosti, ktoré tak veľmi potrebujem mať v poriadku, aby som mohla kráčať na ceste za svojimi športovými snami. ❤️❤️❤️

Andrea Hinková – Tarová
.

7 KOMENTÁRE

  1. […] Nárazovo. Šport si vyžaduje pravidelnosť. Ako príklad si môžeme uviesť leto. A s ním spojené športy. Vyberie sa napríklad partia kamarátov na bicyklovú túru. Sú medzi nimi pravidelne cvičiaci aj necvičiaci. Tí, ktorí cvičia majú po túre za sebou ďalší príjemný zážitok, ostatní vstávajú na druhý deň s nepríjemnou svalovicou alebo nebodaj so svalovou horúčkou. A nechuťou do akéhokoľvek ďalšieho športovania. Čítajte tiež: Načo potrebujeme v našom tele kolagén? […]

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.