Chudnutie spustite najprv v hlave

1
Pexels

Mnohí z nás sa  práve v týchto dňoch ocitajú pred každoročne sa opakujúcou výzvou. „Zatočiť“ so zimnými kilogramami a ísť v ústrety jari a najmä blížiacemu sa letu a plavkovej sezóne ľahší, zdravší, čistejší. Chudnutie je teda témou dňa. Poďme sa pozrieť, ako túto večnú tému podchytiť správne.

Chudnutie sa totiž začína v našej hlave.

Základom úspechu je jasný dôvod

„Túžba schudnúť sa objavuje niekoľkokrát počas života. Týka sa najmä ľudí, ktorí nemajú vytvorený efektívny systém stravovania, pričom si často zadefinujú len cieľ – schudnúť. Nevytvoria si však systém vďaka ktorému dokážu žiť v schudnutej verzii,“ približuje problém „večného“ chudnutia neuropsychológ Robert Krause  a ponúka paralelu s upratovaním izby.
Čítajte tiež: 7 rád, ako na jarný detox – podporte chudnutie

assorted sliced fruits in white ceramic bowl
Zdroj foto: http://www.pexels.com

Extrémy nevie mozog správne vyhodnotiť

Môžeme si stanoviť cieľ upratať izbu – to nás však nenaučí byť poriadkumilovnými. To isté sa týka aj otázky chudnutia – nestačí nám naplniť cieľ. Potrebujeme si vytvoriť systém stravovania, ktorý dokáže fungovať aj bez neustáleho stanovovania si cieľov. Ľudia túžiaci po menej objemnejšej verzii seba, skúšajú rôzne formy schudnutia. Skáču z extrému do extrému. Aj z toho dôvodu ich mozog nedokáže nájsť cestu, ktorá im prinesie odmenu. Tá je hnacím motorom pri opakovaní žiaducich činností.“
Čítajte tiež: Detox podporuje chudnutie

Mozog potrebuje jasný dôvod pre chudnutie

Zjednodušene povedané, mozog potrebuje jasný dôvod. Je to podobné, ako keď sa učíme cudzí jazyk. Memorovať si cudzie slovíčka a trápiť sa správnym časovaním len tak, z rozmaru, môže do istej miery fungovať. Náš mozog však bude spolupracovať omnoho ochotnejšie, keď mu oznámime, že o pol roka odchádzame na ročnú stáž. A tam by sa zišlo vedieť „šteknúť“ aspoň dačo miestnym jazykom.

Práve jasne definované dôvody chudnúcej tortúry sú podľa doktora Krauseho základom celého úspechu. „Človek, ktorý túži po schudnutí by mal poznať dôvody, prečo to ide robiť. V čom mu to pomôže a akú odmenu mu to prinesie. A na zmenu treba byť aj pripravený.“

Chudnutie bez jojo efektu

Toto by teoreticky mal byť najmenší problém. Kto by nebol pripravený na to, že sa zbaví nepekných „pneumatík“? Že sa v lete bude môcť pochváliť figúrou, kde sa nikde nič nezarezáva ani nepreteká? Môže to znieť neuveriteľne, ale aj pozitívna zmena s naším telom, môže byť pre hlavu problém.

„Človek si niekedy nedokáže zmenu udržať a vráti sa k zaužívanému stereotypu. Stále platí, že nie je až taký problém zmenu urobiť, ale výzvou je zmenu udržať. Ľudia, ktorí túžia schudnúť, sa často v procese zmeny nenaučia, aké je to žiť v roli schudnutého a preto často dochádza k tzv. jojo efektu.“

person slicing meat on white chopping board
Photo by Huy Phan on Pexels.com

Chudnutie a podpora z okolia

Kto má za sebou prvý krok – definíciu a víziu, prečo chcem zmenu so svojim telom podstúpiť – môže začať. Sám – alebo s podporou. To môže mať až nečakane kladný efekt. Opäť paralely. Jazdiť na bicykli sa neučíme sami. Prvé písmená sa neučíme písať sami. Od detstva sa naša myseľ môže spoliehať, že v náročnejších momentoch sa má o čo, alebo koho oprieť. Prečo by chudnutie mal byť v tomto smere výnimkou?

Keď chceme ísť na Mount Everest, vyberieme si sprievodcu, ktorý tam už niekoľkokrát bol. Nevyberieme si osobu, ktorá sa venuje písaniu o Mount Evereste,“ hovorí doktor Krause a pokračuje: „To isté platí aj pri otázkach zmeny životného štýlu. Odborné vedenie je nielen istejšie, ale zároveň poskytuje oporu a podporu v situácií, kedy na človeka príde únava, či chuť rezignovať.“

Podpora má aj ďalšiu podobu. Pochopenie u druhých, čo sa odohráva v hlave chudnúceho človeka. Okolie by to malo vedieť odhadnúť – a ak nie, treba mu to jasne povedať. Všeobecne známe je to napríklad pri abstinujúcich alkoholikoch. Vieme, že ich netreba vystavovať pokušeniam ani bodrým rečiam typu – veď iba jeden, to ti neuškodí… V hlave človeka, ktorý sa dal na cestu chudnutia, sa takisto odohráva proces odstraňovania rôznych závislostí: od jedla, od chuti na kalorické bomby, od zvyku „zajedať“ každú drobnú frustráciu.

Motivujúce okolie nebude človeka pri chudnutí vystavovať pokušeniam. A to isté platí aj pre človeka, ktorý sa zbavuje kilogramov. Ako hovorí doktor Krause, myseľ má dosť čo robiť s tým, aby sa sústredila na svoj cieľ a dôvody úsilia. Nepotrebuje byť „odkláňaná“ na bočné cestičky. „Jednoducho platí, čo nechceš zjesť, to si ani nekupuj. Ak si to kúpiš, je vysoká šanca, že  to aj zješ.“     

http://www.pexels.com

Diétne plány – dobrá pomoc

Nie každý má možnosť najať si vlastného výživového poradcu, ktorý ho bude sprevádzať všetkými úskaliami na jeho ceste za vysnívanou postavou. Pomocnú ruku vie podať premyslený stravovací systém.

KetoDiet ponúka dlhoročné a overené princípy, ktorými sa dá dosiahnuť viditeľná zmena v priebehu niekoľkých mesiacov, ba dokonca týždňov. Kto si netrúfa spoľahnúť sa na vlastné metódy – prípadne už v tomto smere niekoľkokrát zlyhal, práve preto, že nešiel podľa overených a fungujúcich pravidiel – má možnosť nechať sa viesť presným harmonogramom, rozpisom jedál a časov konzumácie, upozorneniami, čo je a nie je povolené.

Doktor Krause to považuje za vhodný spôsob redukcie kilogramov najmä pre tých, ktorí pri chudnutí nevedia, „kam z konopí“:  „V živote potrebujeme okrem toho, čo chceme, poznať aj to, čo nechceme. Ak poznáme tieto hranice, tak vieme v rámci akých mantinelov sa môžeme hýbať. Nejde teda len o zadefinovanie túžby, ale aj o poznanie hrozby. Ak človek pozná obe strany rieky, tak dokáže omnoho efektívnejšie veslovať, rýchlejšiu pomyselnú rieku splaviť a zároveň vyhnúť sa pomyselným perejám, ktoré môžu jeho čln prehodiť a v horšom prípade aj zaplaviť. Poznať presný harmonogram, mať v zmene systém a sústrediť sa na cestu než na samotný cieľ je kombinácia, ktorá človeku určite pomôže dosiahnuť to, po čom túži.“

Tešme sa na cieľ – a tešme sa aj na samotný proces

Zaujímavé je aj to, ako rôzne môžeme vnímať proces chudnutia. Keď stojíme na začiatku, môže sa to zdať takmer neprekonateľné. Dokázať, aby čísla na váhe začali klesať. Toľko odriekania, sebazapierania – takáto predstava nejedného človeka vystraší. Aj tu ale platí, že realita je nakoniec únosnejšia ako počiatočné predstavy. A znovu v tom zohráva úlohu fungovanie nášho mozgu. Ten dokáže aj v procese chudnutia naskočiť na pozitívnu vlnu:

„Ľudský mozog je spokojný vždy, keď systém funguje a miluje okamžitú odmenu,“ vysvetľuje neuropsychológ, „čiže keď sa človek zamiluje už do procesu a nie len do výsledku, je už na svojej ceste pozitívne odmeňovaný. Toto naša myseľ potrebuje.“

Toto však pochopí skutočne iba ten, kto na cestu zmeny nastúpi. Prvotná predstava „číreho utrpenia“ počas chudnutia tak postupne dostáva nové rozmery a každý jeden maličký úspech človeka nesmierne povzbudí a ženie ho ďalej.

young female athlete training alone on treadmill in modern gym
http://www.pexels.com

Privítajme zmenu – a udržme si ju

Vydržať na ceste, schudnúť, dopracovať sa k zmene – to je skvelý výsledok. Už iba dosiahnuť „trvalú udržateľnosť“. Pojem tak často používaný v ekológii však presne vystihuje aj to, čo nás čaká po dosiahnutí cieľa. Neuropsychológia kladie dôraz na vytvorenie si nových návykov, stereotypov. Nie nadarmo sa hovorí, že keď schudneme, tak sme zrazu „iný človek“. To by malo platiť pre telo – aj myseľ. Ako to dosiahnuť?

Ak sa rozhodneme byť človekom, ktorý má XY kíl, cíti sa zdravšie, vitálnejšie a má viac energie, tak každý deň posilňujme túto identitu pomocou malých krokov. Tie sa  vo finále premenia na udržateľný návyk. Návyk je totiž správanie, ktoré sa zopakovalo dostatočne veľa krát nato, aby sa zautomatizovalo. Okrem toho prinieslo ľudskému organizmu množstvo odmien. A preto ľudský mozog túži po zopakovaní tých vzorcov, ktoré sa na tom spolupodieľajú.“

crop kid weighing on scale
Photo by Ketut Subiyanto on Pexels.com

Je to vlastne úplne prosté. Neberme chudnutie ako trápenie. Poďme na to ako na cestu, ktorá potrebuje svoj čas a svoje malé kroky. Postupná zmena je aj podľa neuropsychológa doktora Krauseho najefektívnejšia. A myslime na to, čo nám tento nový vietor priniesol do života. Aj na to čo odvial – bohaté opulentné večere napríklad…

Neuropsychológ Robert Krause dodáva: „Keď niečo získame, tak niečo stratíme. Keď niečo stratíme, tak aj niečo získame. Motivujú nás však tie činnosti, pri ktorých zisk prevýši stratu. Často pri zmene stravovacích návykov pomáha aj uvedomenie si toho, akým človekom chceme byť a následne malými víťazstvami sa o tom ubezpečiť. Niekedy môže napomôcť otázka – Ako by sa teraz správal zdravý človek? Myslime na to, že naše návyky budujú našu identitu a naša identita následne buduje naše návyky.“

1 komentár

  1. […] Štúdia z roku 2017 potvrdila, že ľudia s vyšším príjmom vlákniny mali výrazne menšie riziko ochorenia srdca a celkovo nižšiu úmrtnosť. Autori štúdie potvrdzujú, že vláknina má vplyv na znižovanie LDL cholesterolu, laicky nazývaného zlý cholesterol, ktorý pri vysokých hodnotách vedie k množstvu srdcových ochorení.Čítajte tiež. Chudnutie spustite najprv v hlave […]

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.