Najväčšou chybou pri cvičení je nesprávne stanovený cieľ

0
30

Častokrát permanentka do fitness centra skončí v poličke a iba z vlastného alibizmu, členské platíme naďalej, hoci cvičiť sme boli len párkrát. Muži aj ženy, ktorí k cvičeniu pristúpia s nesprávnymi informáciami a cieľmi, obvykle po krátkom čase cvičenie vzdajú pre existujúce aj neexistujúce dôvody.


Aké najčastejšie chyby pri cvičení robíme a ako im predísť alebo ich napraviť, radí tréner a autor kníh Začni cvičiť s POHYBom pre mužov a Začni cvičiť s POHYBom pre ženy Ľuboš Gsch.

Stanovte si konkrétnejší cieľ
Ľuboš Gsch hovorí, že najčastejšou motiváciou ku cvičeniu je schudnúť, tvarovať postavu alebo problémové partie. To však nie je celkom presná formulácia. “Tento cieľ je vo väčšine prípadov nedostačujúci. Musí byť konkrétnejší. Chcem schudnúť nie je zdaľeka také presné, ako chcem schudnúť 10 kilogramov tuku, bez ohľadu na zostávajúcu telesnú hmotnosť.”

Nezastavili ho ani zranenia
Samotný Ľubošov príbeh, ktorý dnes trénuje manažérov a celebrity, je motivujúci. Ľuboš bol ešte na strednej škole pohybové drevo a kvôli jeho vychudnutej postave ho spolužiaci nazývali “reklama na hlad”. Ťažko to niesol a začal cvičiť vo fitness centre. Bezhlavo, s cieľom stať sa najväčším “búchačom” v okolí. Táto nerozvážnosť a “múdrosť” pubertiaka mu priniesli zranenia s následným zákazom cvičiť. Obrovské kĺbové bolesti, zápaly a chronické stuhnutia ho však nezastavili.

Začal študovať tréning, absolvoval kurzy osobného trénerstva a všetko, čo s tým súvisí. Po úvodnom stabilizovaní tréningového procesu mal veľké problémy s priateľkou – bol zamilovaný a sklamaný. A presne v tomto období prišiel na ďalšiu pridanú hodnotu cvičenia. “Moje dni boli smutné a plačlivé. Keď som však cvičil, cítil som sa lepšie. A presne toto poznanie ma priviedlo ku štúdii psychológie, psychohygieny a celkovo životného štýlu.”

Dôležité aspekty pri cvičení
Dnes je už Ľuboš Gsch kvalifikovaný osobný tréner a jeho zverencami sú najmä vyťažení manažéri a celebrity. Každému z nich pripravuje cvičebný program na mieru. “Väčšina účastníkov mojich programov sú ľudia s manažérskou, stresovou a sedavou prácou. Z tohto dôvodu je zameranie ich tréningov všeobecnejšie.” Dôležitými faktormi pred stanovením cvičebného plánu je prispôsobenie ich aspektov života. Veľmi dôležitý je spánok, kvalita stravy, psychický stav, odolnosť, denný režim a podobne. Pokiaľ ide o samotný tréning niekomu vyhovuje stereotyp, iný potrebuje rozmanitosť.

Skladba tréningu
Aj skladba samotného tréningu môže byť väčšinovo konštantná alebo napríklad intervalová. Dôležitý je tiež zdravotný stav a práve väčšina ľudí so sedavou a stresovou prácou má stuhnuté časti tela. V takom prípade sa aj hlavný cieľ schudnúť 10 kilogramov, môže pretransformovať na “rozpohybovanie” stuhnutých častí a až následne sú riešené “kozmetické záležitosti”.

Ako prekonať samého seba?
Väčšina ľudí chce všetko hneď. Aj z tohto dôvodu sú slová ako rýchlo, hneď a okamžite v každej reklame na suplementy a podobne. V reálnom živote to však nefunguje. “Človek sa môže motivovať tým, že si stanoví akési medziciele, ktoré s prioritným cieľom zdanlivo nemusia súvisieť. Aj keď je prioritným cieľom redukcia tuku, medzicieľom môže byť prekonanie väčšej záťaže, väčší počet opakovaní, prejdená/prebehnutá väčšia vzdialenosť a podobne. Telo ako fyzická stránka má svoje fyziologické hranice, ktoré sa po niekoľkých rokoch tréningu naplnia. Prekonanie týchto hraníc je náročné a dlhodobé. Optimálne je trénovať pre radosť, psychologickú očistu a zrelaxovanie. Keď sa človek dostane do tohto stavu, ide už samotný tréningový proces a jeho zlepšovanie ľahko. Práve vtedy platí POHYBové Instagramové heslo dokonaleteloakobonus.” konštatuje Ľuboš Gsch.

Efektívne cvičenie doma
Nie vždy je potrebné prichádzať za cvičením do fitness centra. Efetívne cvičiť sa dá aj doma. Ľuboš Gsch pripravil slovenský online program založený na kompletných tréningových plánoch. Program Členstvo v POHYBe sa odlišuje od iných online programov v tom, že poskytuje množstvo tréningových programov, ktoré je možné na jednej strane kombinovať a na strane druhej tzv. cyklovať. “Ak sa pozrieme na prípravu akéhokoľvek športovca vidíme, že jeho tréning je cyklovaný. Znamená to, že mimo sezónu trénuje inak, v predsúťažnom období inak, v súťažnom tiež inak a inak po súťaži. Tieto cykly sa zdanlivo zameriavajú na iné ciele (napr. objem tréningu, intenzita, udržiavanie, regenerácia). Prioritným cieľom je pritom vždy maximálna forma a výkon na súťaži. Akoby sa jednotlivé premenné obmieňali.” hovorí Ľuboš Gsch.

Dodáva, že tieto jednotlivé fázy tréningu sa teda menia a vyvíjajú. Štandardne sa tieto fázy nazývajú mikro, mezo a makrocyklus. A práve v tomto je Členstvo v POHYBe výnimočné. Je založené na cykloch.

Začni cvičiť s POHYBom
Najefektívnejšie časti cyklu a konkrétne tréningové plány nájdete aj v knihách Začni cvičiť s POHYBom for Men a Začni cvičiť s POHYBom for Women. Poskytujú konkrétny postup čo trénovať (cviky, série, opakovania) a tiež presné informácie o tom, ako trénovať (konkrétne popisy cvikov a ich prevedenia) spolu s autentickými fotografiami a postupom. Sú doplnené o tipy, ktoré je možné v tréningu využiť pre ešte väčšiu efektivitu. “Knihy sú určené do fitnesscentra, avšak množtvo tréningov je možné realizovať doma, nakoľko nie sú potrebné pomôcky na cvičenie, alebo len minimum.” dodáva Ľuboš Gsch. Podľa kníh si úspešne tvarujú postavu aj herečky Petra Bubeníková a Zuzana Vačková.

Zuzana Vačková cvičí aj pre psychohygienu
Zuzana Vačková brala vždy cvičenie ako súčasť zdravého a vyváženého života. “Som veľmi aktívny človek a tak som vždy inklinovala k pohybu. Najmä pracovné vyťaženie mi často nedovoľuje plnohodnotne trénovať, ale vždy ako je to možné, zaraďujem tréning do svojich dní ako rutinu,” hovorí Zuzana Vačková.

Priznáva tiež, že ju láka aj vidina lepšej postavy, avšak je to u nej vyrovnané so chcením hýbať sa pre seba a pre zdravie. Tak ako každej žene, aj Zuzane Vačkovej hmotnosť kolísa. Už ju však nezohľadňuje a neváži sa. “Ukazovateľom je to, ako sa cítim. A aj keď sa často cítim skvele, chcem sa cítiť ešte lepšie a POHYB mi k tomu výrazne pomáha. Beriem ho nielen ako aktivitu zlepšujúcu zdravie a postavu. Slúži mi najmä ako relax a psychohygiena,” hovorí Zuzana Vačková.

A ako si udržiava motiváciu?
“Motiváciou pre mňa je samotné cvičenie. Ako hovorí môj tréner Ľuboš Gsch, najlepšou motiváciou na tréningu sú tréningové výsledky. Mojou motiváciou je už to, keď sa po tréningu cítim lepšie. Mám radosť z toho, že kým mnoho mojich kolegov ešte len vstane z postele, ja už mám tréning za sebou. Stretávam sa s ohlasmi, že je to motivujúce, že aj oni začnú a podobne. Aj to je moja motivácia. Motivovať iných, aby sa stali lepšími a prekovali svoju lenivosť a urobili niečo pre seba.” dodáva Zuzana Vačková.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.