Detoxikácia organizmu. Kedy sa do nej pustiť?

0
red juice in a glass beside cucumber and beetroot
Photo by Polina Tankilevitch on Pexels.com

Ako zbaviť organizmus škodlivých látok, ktoré sa v ňom usádzajú napríklad ako dôsledok užívania liekov? Kedy detoxikácia dáva zmysel a kedy sa jej, naopak vyvarovať?

Kedy sa pustiť do detoxikácie?

Tohoročná zima je v mnohých ohľadoch iná. Možno trávime viac času vo vnútri než na čerstvom vzduchu, príliš sa nehýbeme, trochu viac jeme a azda aj častejšie pijeme alkohol alebo niektorí užívali lieky na zmiernenie priebehu ochorenia Covid-19 či iných infekcií. A práve takýto organizmus je ideálnym adeptom na detoxikáciu. Platí to dvojnásobne, ak navyše vykazujete niektorý z týchto príznakov:

  • únava,
  • tráviace ťažkosti,
  • nepravidelné vyprázdňovanie,
  • zápach z úst,
  • opakované bolesti hlavy,
  • neurčité bolesti v tele,
  • vyrážky, ekzémy a iné kožné problémy,
  • stres a náladovosť.
detox text on round blue plate
Photo by Vegan Liftz on Pexels.com

Kedy sa do očisty nepúšťať?Ak práve bojujete s infekciou alebo nejakým ochorením, nie je vhodný čas na žiadne zmeny životného štýlu. Namiesto toho, aby ste dosiahli vytúženú detoxikáciu, by sa váš organizmus zaťažil hľadaním novej cesty na bežné fungovanie. Ak teda pociťujete príznaky ochorenia, ako sú teplota, bolesť v krku či akútna bolesť hlavy a svalov, bude vhodnejšie nespoliehať sa na detoxikáciu, ale radšej navštíviť lekára.
Čítajte tiež. Ako zbaviť svoje telo jedovatých látok?

Ako na rýchlu očistu organizmu?

Na prirodzenú detoxikáciu náš organizmus nepotrebuje vôbec nič, pretože škodlivé látky vylučuje úplne prirodzene každý deň, predovšetkým pečeňou, obličkami a v neposlednom rade aj črevami. Existujú však možnosti, ako mu s tým môžeme významne pomôcť a značne podporiť funkciu týchto dôležitých orgánov.

Bez detoxikácie čriev majú ostatné očistné kúry zanedbateľný význam. Práve v hrubom čreve sa usádzajú zvyšky potravy, čím sa zmenšuje jeho priechodnosť a oveľa viac toxínov sa dostáva späť do obehu.

K šikovným pomocníkom pri detoxikácii patria čaj z prasličky roľnej na očistu obličiek a žihľavový čaj, ktorý čistí krv a zároveň dodáva organizmu železo.
Čítajte tiež: 10 tipov ako si posilniť imunitu a udržať psychickú pohodu

woman in black and white long sleeve dress sitting on gray couch
Photo by Mikhail Nilov on Pexels.com

Ak si chcete očistu zjednodušiť a namiesto zháňania bylín a varenia nálevov z nich sa venovať iným dôležitým činnostiam, siahnite po výživových doplnkoch určených na komplexnú detoxikáciu.

Ako udržať organizmus bez toxínov?

Očistná kúra, či už ste pri nej použili byliny, alebo výživové doplnky, pomôže odstrániť z organizmu toxíny, ktoré v ňom zostali napríklad po užívaní liekov, popíjaní alkoholu či inom náročnom období. Rovnako dôležité však je priebežne podporovať činnosť dôležitých orgánov a dlhodobo udržiavať telo bez toxínov.

Optimálny pitný režim

Voda dokáže oveľa viac, než len uhasiť smäd: reguluje telesnú teplotou, prispieva k dobrému tráveniu, podporuje vstrebávanie živín a pomáha krvi odplavovať toxíny. Logicky z toho vyplýva, že ak pijeme málo, škodlivé látky odchádzajú z tela pomalšie, alebo sa v ňom dokonca hromadia. Ideálne je teda vypiť 0,5 litra tekutín na každých 15 kg telesnej hmotnosti.

glass of water with lemon on table
Photo by Enric Cruz López on Pexels.com

Vyvážená strava

Základom zdravého jedálneho lístka by mali byť čerstvé potraviny s dostatkom vlákniny, vitamínov a minerálov. Naopak, mali by sme sa vyhýbať jednoduchým cukrom, tučným pokrmom a údeninám s vysokým obsahom soli a prídavných látok.

Pravidelný pohyb

Fyzická aktivita pomôže telu zlepšiť krvný obeh a zároveň aj urýchli odplavovanie toxínov. Zahrňte preto pohyb do svojho každodenného programu – aspoň 20 minút denne, ideálne na čerstvom vzduchu. Pohybovú aktivitu pritom prispôsobte svojim fyzickým možnostiam. Pamätajte však na to, že je dobré sa pri nej zapotiť.

Relaxácia a spánok

Oddych a to nielen fyzický, ale aj duševný, je pre správne fungovanie nášho organizmu absolútne kľúčový. Doprajte si preto pravidelnú duševnú očistu (napríklad koníčky, šport, prípadne meditácia) a nezabúdajte ani na spánok. Ten by mal trvať približne 6 – 8,5 hodiny denne. Každý z nás je však iný a často je menej než dĺžka spánku dôležitejšia jeho kvalita.
Čítajte tiež: Detox podporuje chudnutie

woman in white tank top sleeping on bed
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.