Aj v jedle je dôležitá rovnováha

1

V poslednom období zavaľujú internet novodobí propagátori zaručene zdravej stravy. Hlásajú, že lepok je novodobá vodíková bomba a vlastne všetko, čo sme doteraz jedli, je zlé, a ak to dávame jesť našim deťom, treba na nás sociálku.

Nebudem sa púšťať do rozoberania extrémnych výživových smerov, zastávam názor, že každý má svoj rozum a nie je potrebné ľudí hneď odsudzovať zato, že sa nestravujú ako oni. Už som sa totiž stretla aj s názorom, že kto je lepok, je feťák alebo alkoholik, lebo veď telo si to pýta. Trochu obavy o duševné zdravie takto premýšľajúcich ľudí mám, aj keď je mi to vlastne jedno, pretože som presvedčená o tom, že tak ako v živote je aj v strave potrebná rovnováha. A toto je extrém zaváňajúci sektárstvom.

Všetci ľudia v živote hľadajú rovnováhu – tak nech si každý žije ako chce a ako mu to vyhovuje. Nevnucujme ľuďom svoje názory a neodsudzujme ich zato, že nerobia to, čo my. Navyše tie “zrná”, čo odporúčajú títo propagátori zaručene zdravej a jedinej vhodnej stravy sa nedajú ani kúpiť, nie ešte variť.

Ži a nechaj žiť.

Ja mám rada gastronómiu v prirodzenej podobe. Milujem, keď celý dom rozvoniava zeleninovou polievkou, čerstvým práve sa pečúcim chlebom a teraz v adventnom čase aj perníkmi (áno s lepkom – volajte na mňa sociálku!).

A čo hovorí výživový poradca? Lebo títo ľudia sú pre mňa jediní kompetentní vyjadrovať sa k téme zdravá výživa mňa a mojich detí. Ako sme na tom as prehreškami?

Z času načas si treba dopriať. Extrémy tiež nie sú správne. Ani ultra zdravé jedlo, ani každodenné sebazničenie v posilňovni. Ideálne je počúvať svoje telo a vedieť odhadnúť správnu mieru.

Sladké..
Ach tá neprekonateľná chuť na sladké. Aj vy to máte? Chuť na sladké je nám prirodzená. Obľuba sladkej chuti  je nám vrodená a vyvinula sa pravdepodobne preto, aby nás priťahovalo materské mlieko a bezpečné zdroje potravy a energie,“ hovorí MUDr. Peter Minárik.

Nie, to neznamená, že sa odteraz môžeme bez výčitiek prejedať čokoládou a piť len sladené nápoje. Ak sa neviete alebo nechcete zbaviť chutí na sladké, siahnite radšej po sladidlách alebo light nápojoch so zníženou energetickou hodnotou. „Početné štúdie preukázali, že jedinci, ktorí konzumujú „light“ výrobky, potvrdzujú priaznivejšie výsledky pri redukcii váhy než jedinci konzumujúci potraviny a nápoje sladené cukrom,“ dodáva MUDr. Peter Minárik.

Tučné jedlo
Jasné, jasné, jeden „rezník“ vždy padne vhod. To je pravda. Hlavne vtedy, ak ho nejete každý deň na obed, pretože mäso je základ. Mäso je dôležitý zdroj bielkovín, no dá sa upravovať aj diétnejšími spôsobmi ako vyprážanie. Para, pečenie, to všetko je pre váš organizmus plus. Ak si dáte rezeň len z  času načas počas nedeľného obeda u svojej mamy, nič sa vám nestane. Najmä ak ho „rozchodíte“ fyzickou aktivitou. Cez týždeň si ale radšej doprajte kvalitný steak so zeleninovým šalátom alebo rybu.

Lenivosť
Pohyb by mal byť každodennou súčasťou nášho života. Nie, nemusíte si denne prepotiť svoj úbor na cvičenie. No občas stačí, ak si namiesto auta vyberiete „pešibus“. Rozhýbete sa a na čerstvom vzduchu prídete určite na iné myšlienky. Ak sa počas týždňa venujete pravidelne aerobiku, pilatesu, či behu, ste na dobrej ceste k zdraviu. Občasné porušenie osvedčených zásad sa vás skoro nedotkne, práve naopak.

Deci červeného na tlak a krvinky
Z času načas je pohár vína príjemný.  Netreba to však takisto preháňať. Aj odborníci na výživu vám povedia, že alkohol je najlepšie lepidlo na kilogramy. Podľa čoho teda vyberať? „Zvoľte si čo najsuchšie druhy s čo možno najnižším obsahom zvyškového cukru (sekt, víno) a alkoholu. Čokoládové alebo vaječné likéry sú horším variantom. A nezabudnite, opatrne s množstvom,“ hovorí MUDr. Peter Minárik.

Nedostatok spánku
Spíte menej ako šesť – sedem hodín denne? Potom by ste mali vedieť, že tým vystavujete svoj organizmus viacerým rizikám. Podľa najnovších štúdií si koledujete o zápaly v tele a oslabujete svoju imunitu. Pri dlhodobom nedostatku spánku dochádza v tele k určitým metabolickým a hormonálnym zmenám. Znižuje sa tiež odolnosť človeka voči infekciám, kolíše nálada a klesá sústredenosť.

Tak čo vy nato? Ja osobne verím skôr erudovanému DR. Minárikovi ako samozvaným extrémistom. Ale ako hovorím, ži a nechaj žiť.

Andrea Hinková – Tarová

1 komentár

  1. […] Rozpustnú vlákninu možno považovať za zdroj energie. „Pre prechode črevami sa z veľkej časti metabolizuje,“ vysvetľuje Monika Rychlovská Tělupilová, výživová poradkyňa značky Slim Pasta, a dodáva: „Rozpustná vláknina pôsobí ako prebiotikum, alebo inak povedaná živná pôda, pre črevnú mikroflóru. Ďalej spomaľuje vstrebávanie sacharidov a tukov, čím znižuje hladinu zlého cholesterolu v krvi a udržuje vyrovnanú hladinu cukru v krvi.“ Medzi rozpustné vlákniny radíme napríklad aj glukomanan, ktorý nájdete v konjakových prílohách.Čítajte tiež: Aj v jedle je dôležitá rovnováha […]

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.